Centralna informacja o rachunkach bankowych tzw. „rachunkach uśpionych”
Centralna informacja o tzw. „rachunkach uśpionych” jest nową usługą, udostępnioną od dnia 01.07.2016 r., umożliwiającą dostęp do informacji o rachunkach osób zmarłych i „zapomnianych”, rachunkach osób fizycznych we wszystkich bankach oraz SKOK-ach na terenie Polski.
Centralna informacja o rachunkach jest usługą, którą KIR świadczy bankom oraz Spółdzielczym Kasom Oszczędnościowo-Kredytowym, zgodnie z ustawą z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1864). Banki i SKOK-i są podmiotami wskazanymi w przepisach ustawy do udostępniania usługi.
Dzięki usłudze uprawnione osoby będą mogły szybciej i łatwiej dowiedzieć się, czy w którejś z tych instytucji znajdują się środki, do których mają prawo.
W celu skorzystania z usługi wnioskodawca – osoba, która uzyskała tytuł prawny do spadku po posiadaczu rachunku albo osoba fizyczna poszukująca własnych rachunków, gmina lub podmioty, o których mowa w art. 105 ust. 1 pkt 2 lit. a-h, k-ł, p, s, t oraz v ustawy Prawo bankowe – może złożyć odpowiedni wniosek w wybranym przez siebie banku lub SKOK-u. Bank lub SKOK skieruje zapytanie do Centralnej informacji, która następnie przekaże je dalej do wszystkich pozostałych banków i SKOK-ów. Otrzymana informacja zwrotna pozwoli na sporządzenie przez Centralną informację zbiorczej informacji zawierającej: wskazanie podmiotów, które prowadziły albo prowadzą rachunek, numer rachunku, informację czy jest on nadal prowadzony, czy jest to rachunek wspólny oraz informację o umowach rachunku bankowego rozwiązanych albo wygasłych z przyczyn określonych w Prawie bankowym (z powodu śmierci posiadacza rachunku albo braku dyspozycji dotyczących rachunku przez okres 10 lat).
Korzyścią dla klienta będzie możliwość otrzymania informacji w jednym miejscu – w banku lub SKOK-u, w którym zdecydował się złożyć wniosek. Natomiast uzyskanie szczegółowych danych dotyczących rachunku jak np.: weryfikacja jego rodzaju i salda, będzie możliwa wyłącznie w placówce banku lub SKOK-u, w którym rachunek jest prowadzony. Dotychczas poszukiwanie tzw. rachunków uśpionych wymagało zwracania się z indywidualnym zapytaniem do każdego banku lub SKOK-u, w którym mógł być prowadzony rachunek danej osoby.
Przebieg procesu uzyskania informacji o tzw. rachunkach uśpionych w Banku Spółdzielczym w Ustce
- Osoby fizyczne, które dysponują tytułem prawnym do spadku po posiadaczu rachunku lub chcą sprawdzić, czy nie zapomniały o jakimś własnym rachunku, będą mogły złożyć wniosek o udzielenie informacji o tzw. rachunkach uśpionych. Żeby to zrobić, należy udać się do najbliższej placówki Banku,
- Bank zweryfikuje tożsamość wnioskodawcy – należy mieć przy sobie dowód tożsamości. W przypadku osoby, która nabyła tytuł prawny do spadku, Bank poprosi również o dokument potwierdzający nabycie spadku (np. postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku czy akt poświadczenia dziedziczenia), a następnie skieruje zapytanie do Centralnej informacji,
- W momencie składania wniosku należy również uiścić opłatę za usługę – zgodnie z Taryfą opłat i prowizji. Centralna informacja skieruje zapytanie do wszystkich banków i SKOK-ów o rachunki należące do danej osoby – wnioskodawcy,
- Po otrzymaniu odpowiedzi Centralna informacja prześle do Banku zbiorczy raport,
- Bank przekaże klientowi – wnioskodawcy raport w wybranej formie: e-mailem, pocztą lub bezpośrednio w placówce.
Wzory wniosków dostępne są w zakładce Do pobrania/Centralna informacja
Banki/SKOK-i są zobowiązane udzielić posiadaczowi rachunku/osobie, która uzyskała tytuł prawny do spadku po posiadaczu rachunku, zbiorczej informacji o:
- prowadzonych rachunkach bankowych posiadacza, w tym rachunkach wspólnych, bez wskazania danych współposiadacza,
- umowach rachunku bankowego posiadacza rozwiązanych albo wygasłych z przyczyn, o których mowa w art. 59a ust. 1 Prawa bankowego, tj. z powodu śmierci posiadacza rachunku albo braku dyspozycji dotyczących rachunku w okresie 10 lat.
Zbiorcza informacja o rachunkach bankowych nie będzie zawierała:
- informacji o kredytach, kartach kredytowych, rachunkach technicznych, oszczędnościach zgromadzonych np. w funduszach inwestycyjnych, firmach ubezpieczeniowych czy na rachunkach w biurach maklerskich,
- szczegółowych danych dotyczących rachunku, jak np. jego rodzaj czy wysokość salda. Uzyskanie takiej informacji będzie możliwe wyłącznie w placówce banku lub SKOK-u, w którym rachunek jest prowadzony. Tylko tam będzie można także pobrać środki zgromadzone na wskazanych kontach,
- informacji o rachunkach bankowych rozwiązanych czy wygasłych z innych przyczyn niż określone w art. 59a ust.1 Prawa bankowego.
Szczegółowa lista podmiotów objętych Centralną informacją dostępna jest na stronie internetowej Systemu Ognivo oraz na stronie:
http://www.centralnainformacja.pl/o-usludze/lista-uczestnikow-centralnej-informacji/
Więcej informacji: www.centralnainformacja.pl
Nazwa | Data | Rozmiar |
20160718_WN_CI_BSUSTKA_01.pdf
Wniosek CI – ososby fizyczne rachunki własne |
2020-09-18 12:58 | 65.22 KB |
20160718_WN_CI_BSUSTKA_02.pdf
Wniosek CI – gminy i podmioty z art. 105 Pr. bankowego |
2020-09-18 12:58 | 80.54 KB |
20160718_WN_CI_BSUSTKA_03.pdf
Wniosek CI – spadkobiercy i nabywcy spadku |
2020-09-18 12:58 | 79.03 KB |